söndag 29 maj 2011

Ugglor


I år känns det nästan som att Grannäs har invaderats av ugglor!
De flesta år under lamningens vaknätter brukar jag höra ugglorna hoa och locka på varann, så även i år. I vår har det varit Pärlugglor och Berguvar som stått för hoandet. Pärlugglor brukar man få se någon gång nu och då men i år har flera fått se Berguven i byn, dock inte jag. Men jag har fått se Berguvens bo där uvarna faktiskt ligger på ägg! Hos oss har vi en Pärluggla som flyger förbi utanför köksfönstret vid 22-tiden varje kväll och det är ganska mäktigt att se ugglan komma glidande ut från skogen alldeles ljudlöst.
Känner mig lite tudelad med alla dessa ugglor inpå knuten. Visst, jag tycker att det är jätteintressant och som djurvän så spanar jag hela tiden för att få se och fota dessa ugglor. Men så kommer den del av mig som värnar om mina husdjur...
-Hur går det för lammen om Berguven kommer svepandes över hagen?
-Hur går det med mina frigående höns i gryning och skymning när deras vägar faktiskt kan korsas?
Just nu har jag inga planer på att "låsa in" mina djur utan jag hoppas att de kan fortsätta att leva ett fritt liv och att de vilda djuren förstår att skogsmöss och jordsork är mer lättfångade och dessutom passar deras smaklökar mycket bättre!

1 kommentar:

  1. Vilken vacker bild..lika magisk fantasifull som ugglorna,som sveper in när skymmningen ger skuggor..Såg en liten varelse igår Vit kropp lite svart vid huvudet kort svans Som en lemmel i storleken på kroppen Som ett huvud likt en lekatt/hermelin/vessla.Tyvärr hade jag inte kameran med mig..Nyfiken var den när jag snackade med den på deras eget språk :0) Skall se om jag ser den när jag tar turen alldeles strax..Kram

    SvaraRadera