torsdag 13 februari 2014

Matbröd

 
Den senaste tiden har jag bakat en hel del matbröd. Eftersom det går ganska mycket bröd i denna familj så har det blivit mellan 2-3 liter per vecka. Jag har många gånger utgått från vänskapsbrödet då det är ett gott, mättande och inte alltför krångligt brödbak.
Har sneglat en hel del på surdeg men tycker att det verkar krångligt och tar alldeles för lång tid innan man har en bra surdegsbas/grund med bra jäskraft. När jag förra veckan var och handlade såg jag att kronjäst säljer surdeg så jag köpte en sats för att prova. Nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att mata den och därmed se om jag kunde få min egen surdeg... Jag har nu matat, sparat och även använt delar av surdegen och vilken jäskraft  -rena dynamiten!
Dock får ni vänta innan mitt slutgiltiga utlåtande kommer eftersom jag ännu inte bakat något "riktigt" surdegsbröd!

4 kommentarer:

  1. Spännande att få höra om resultatet Har själv aldrig prövat på surdegsbak MEN tänk göra det MÅNGA gånger..som aldrig blivit av
    Önskar dig en lugn och kärleksfylld ALLA HJÄRTANS DAG Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju inte alla som fått smaka på dessa delikatesser!

      Radera
  2. Har både vete och rågsurdeg om du vill ha en klick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande. Rågsurdeg har jag som jäser bra men vetesurdeg har jag inte. Jag hör av mig, Tack!

      Radera