fredag 18 mars 2011

Vänskapsbröd


Idag har jag bakat vänskapsbröd. Fick detta recept av Berit tillsammans med ett Vänskapsbröd, december 1990 och har sedan dess bakat det till och från. Eftersom det är meningen att man ska dela med sig till sina vänner av brödet så delar jag nu receptet med er!

Berits vänskapsbröd
4 dl ljummet vatten
1 dl rågkross
1 dl vetekross
1 dl linfrö
1 dl vetekli
1 dl russin
2 dl lingonsylt
3 tsk salt
3 tsk kummin

Detta blandas och får stå över natten.

Utbakning:
Tillsätt 5 dl kokande vatten.
2 pkt torrjäst (blandas med några dl vetemjöl innan det rörs ned i degen)
18 – 20 dl vetemjöl

Baka ut till 4-6 runda bröd.
Låt jäsa ca 20 - 30 minuter.
Gräddas 10-15 minuter i 225-250°

3 kommentarer:

  1. Jag har också bakat idag.
    Ditt ser godare ut!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag såg ditt bröd och nog tycker jag att det såg helt okey ut och det är ju faktiskt smaken som är det som räknas!

    SvaraRadera
  3. Det ser ju både gott och hälsosamt ut! Skall testa det, tack för att du delar med dig av vänskapsbrödet :-)

    SvaraRadera