onsdag 15 juli 2015

Lupiner

 
För 23 år sedan när vi nyss hade byggt vårt hus var jag och hämtade lupiner vid en ödegård. Dessa blå-lila blommor överlevde men inte mer. Efter något år tog jag bort de som var kvar och de dyker fortfarande upp lite här och var i buskagen men här hos oss har det inte varit någon större spridning på lupiner eftersom vi har djur som betar rent varje år.
Sedan någon vecka pågår debatt i media och på nätet om lupinernas framfart i naturen och dess förmåga att ta över växtplatser från våra inhemska ängsblommor. I Norge har man gått så långt att man svartlistat Lupinen därför att den ödelägger och kväver stora områden. Man befarar även att den vilda laxreproduktionen kommer att påverkas då ynglen lever i sandbotten på älvarna och lupinerna binder sanden där.
Ja, man kan ju se hur otroligt Lupinerna spritt sig längs våra vägar de senaste åren och jag förstår att vissa tycker att de bör få vara kvar för de lyser verkligen upp men risken är överhängande att de tar över helt. Tänk om den tom tar över Rallarrosens självklara plats i vår natur?

2 kommentarer:

  1. När jag förstår lupinernas invasiva kraft ser jag gärna att de motarbetas. Tacka vet jag rallarrosor här i norr!!! Finfina är de.

    SvaraRadera
  2. Ja, nu återstår bara När? Var? Hur? och framförallt VEM?

    SvaraRadera