måndag 17 september 2012

Valentínó frá Hólmahjáleigu

Valentínó frá Hólmahjáleigu, Valle och Rallyvalle -kärt barn har många namn. Sommaren 2010
 
För 15 år och 36 dagar sedan köpte jag min första häst -Valentínó frá Hólmahjáleigu. En go och rund, isabellfärgad, islandshäst i sina bästa år! Idag fick han sluta sina dagar här hos oss, ätandes på en hötuss.

Mina tårar rinner och minnena kommer ett efter ett.
Det var Valle som lärde mig och min dotter att älska islandshästar. Han var ingen stjärna på tävlingsbanorna men han lärde mig, min dotter och många fler grunderna i ridning och hästhantering. Eftersom vi växte ur honom ridmässigt, ganska snabbt, brukade han rycka in som ridskole- och lägerhäst när våra vänner behövde en lugn och klok extrahäst. Sista sommaren som han var med på ridläger var 2007 och den sommaren mådde han som en prins. De sista åren har han varit lekfarbror till unghästarna men även det blev för jobbigt på slutet och åldern tog till sist ut sin rätt. Någon exakt ålder på hur gammal han blev vet vi inte, men vi vet att han var minst 27 år, men jag skulle gissa på betydligt äldre.

Visst är saknaden stor men det är ju så det ska vara när man mister en kär vän...

4 kommentarer:

  1. Valle lärde mig otroligt mycket också, så många fina turer vi har gjort! Vad ledsen jag blir att höra men han var ju gammal... För att vara häst.. För vi var ju jämngamla! Han har det nog bra där han är utan några smärtor alls. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hann bli några turer på Valle och många bra minnen! Men i sommar såg man verkligen att han inte orkade riktigt. Han blev långt efter dom andra och när han kom gick det sakta, ibland lite haltande. Sedan upptäckte vi att han såg och hörde dåligt så beslutet var ganska lätt att fatta men otroligt jobbigt att ta.
      Men nu ser vi fram mot nästa år då det förhoppningsvis blir två föl -kanske en ny Valle?!

      Radera
  2. Fina,goa Valle har haft ett bra liv och ni har haft en härlig vän.Så skönt ändå att ha så många bra minnen.

    SvaraRadera
  3. Beklagar sorgen.

    Det är alltid tungt att ta farväl av en vän, även när man vet att man tar rätt beslut. Våra vänner lever kvar i ljusa minnen bevarade, och Valles hovavtryck kommer aldrig blekna för dig.

    SvaraRadera