tisdag 7 januari 2014

Genbanksrapport

Vem är vem?...
 
Ikväll har jag fyllt i den årliga genbanksrapporten för mina Bjurholmshöns. Det gick som en dans tills jag skulle fylla i vikten på djur över ett år... Kan tyckas lätt då jag endast har ett djur över ett år men... Vem är den hönan? Grå... lite vit runt halsen... Ja, så ser även de unghönor, födda våren 2013 ut, som jag också köpte i somras. Den lilla skillnad som fanns i somras försvann i höstas i samband med ruggning. Hur göra? Jo, redan tidigare hade jag förvarnat genbanksansvarige om likheten så jag gjorde som vi kommit överens om -jag uppgav ingen vikt. Den kan visa mer fel än rätt om det blir fel höna som vägs och eftersom det bara är en höna det rör sig om så fick jag dispens i år.

2 kommentarer:

  1. Bjurholmshöns alltså. Det var något nytt för mig, jag måste genast googla. Så kanske jag lär mig något nytt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bjurholmshönan är Sveriges senaste tillskott inom lantrashönsen. Så sent som 2011 hittades några höns här i vår kommun och därför blev det ett självklart val att hjälpa till i bevarandearbetet. Mer info finns på http://www.kackel.se/lantras_hons.html#bjurholm

      Radera