tisdag 4 maj 2010

Dyrbara droppar

Dyrbara droppar som "könn vá gött o finn"!

I år har det varit lite småstrul med lamningen, inget stort men jag har inte riktigt kunnat slappna av. I förrgår kväll när jag skulle få en tidig kväll så upptäcker jag att en av tackorna som bara har ett lamm hade jättesvullet juver och lammet bara stod och "hängde" under magen på tackan. Lammet kunde helt enkelt inte suga eftersom spenarna var uppsvullna och stora som kospenar! Så det var bara att väcka min man så han kunde komma ut och hålla tackan, som inte alls ville bli mjölkad eftersom juvret säkert var ömt. Det visade sig att spenarna "satt igen" och det tog en bra stund att få upp mjölk-"kanalerna" men sen kom det mjölk. Både i förrgår och igår mjölkade jag med lätthet ur 3 dl! I kväll har mjölkproduktionen avtagit i den spene som inte används av lammet och i den andra spenen hinner nu lammet hålla ordning på mjölknivån. Så nu har jag passat på att samla på mig ett reservlager av fårmjölk -man vet aldrig när man behöver några extra droppar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar