onsdag 19 maj 2010

Flera erfarenheter rikare

Hade detta varit mitt första år med får så hade jag nog slutat direkt! Med en start som inte var rolig med ett dött lamm så kan jag bara säga att fortsättningen minst sagt inte heller var rolig. När sista lamningen, 13 maj, var över så hade vi hunnit gå igenom:
  • Flera lamm som var större än normalt och som behövde hjälp ut.
  • Flera små lamm, dock väldigt pigga.
  • 3 lamm av 15 som inte öppnade ögonlocken som dom skulle. Efter lite hjälp så var dom helt ok.
  • 1 tacka med ring womb, dvs att livmodermunnen inte öppnar sig normalt. Efter att jag och Carolina masserat livmodermunnens muskel i 3 timmar och ingen förändring kunde noteras, bestämde vi i samråd med veterinär att avliva tackan och göra akut kejsarsnitt. Som befarat var lammet dött.
  • Gamla Jill, som vi inte trodde skull få något lamm i år, kastade och i samband med detta vände sig livmodern ut och in och kom ut, sk livmoderframfall. Med tanke på hennes ålder och kondition avlivade vi henne omgående.
Har funderat en hel del vad detta kan bero på. Veterinären har under flera års tid inte haft en enda ring womb men i år flera stycken!? Har hört från fler håll att lamningarna inte gått bra och tom missbildade lamm har fötts. Hos oss regnade det hela sensommaren och hösten, så jag funderar lite på om det helt enkelt var någon eller några växter som helt enkelt regnade bort men som var jätteviktiga? Har även hört att flera hästägare i hela landet reagerat på att hästarna varit mer eller mindre besatta på att gnaga bark i vinter och i barken finns det en hel del mineraler...
Så nu har vi köpt mineraler både till får och hästar. Jag ser helt klart inte fram emot när Thóra ska föla, tänk om det strular där med? Hoppas att det en morgon bara står ett friskt litet föl i hagen, hoppas!

Jag kan bara summera att efter lamningen i år är jag flera erfarenheter rikare som jag gärna klarat mig utan!

3 kommentarer:

  1. HEJ..USCH vad JOBBIGT..Nää ibland kan vissa erfarenheter hålla sig undan
    Har inte märkt någon barkätning..men så har ju min häst käkat gröt med olika innehåll i :0)
    Istället för att slänga det som blir över ,ger jag det till hästarna Dom gillar den.Det är klart att fölningen går bra..

    SvaraRadera
  2. Selen+ E är bland det viktigaste du kan ge ditt dräktiga sto.
    Tokosel finns att köpa receptfritt på apoteket.
    Ge inte ditt sto något annat tillskott som inehåller selen då du ger Tokosel pga av att selen i större mängd kan vara giftigt.
    Lycka till med fölningen det går säkert bra :)
    Tokosel ska ges under hela dräktigheten.

    SvaraRadera
  3. Eftersom vi har selenfattiga marker ger vi alltid med jämna mellanrum Selen till alla djuren, tom hönsen. Så det som visat sig i år beror troligtvis på något annat. En stor fördel med att fölningen blir i slutet på juni är att Thóra hinner gå på bete och därmed själv till viss del kan välja föda utifrån sina behov.
    Men tack för tipset och som du säger, Selen är ett av det viktigaste man kan ge sina djur!

    SvaraRadera