onsdag 20 april 2011

Sanning, respekt och ansvar


Efter senaste avsnittet av Arga Snickarn så kan jag bara hålla med: -Håll er till sanningen, gott folk, så blir det så mycket enklare! Den första lögnen leder så lätt till nästa och nästa och nästa...

Kan sammanfatta föregående vecka med. -Usch! Skriver jag något annat så blir det varken trevligt för ögat eller örat!
Och vad handlar då detta om? -Jo, det handlar om valpen Rut som vi köpte i söndags kväll, 10 april. Redan när vi var på väg att hämta henne så började mina "vibbar" om att allt inte stämde.  Under måndagen upptäckte vi att Rut inte alls är 10 veckor, vilket var den uppgift vi fick under söndagen, utan drygt 8 veckor. Efter kontakt med säljaren under tisdag blev mina aningar stärkta och efter en del detektivarbete så hade jag fått kontakt med uppfödaren. Vi visste redan vid första kontakten med säljaren att det var fråga om omplacering men de uppgifter vi fick var att hon varit i sitt nya hem ca 2 veckor vilket visade sig vara 1,5 dygn! Inte heller var hon Labrador/Schäfer utan Ruts mamma är Schäfer-, Sibirien- och Keeshondblanding medans pappan är okänd.
Efter samtal och mail fram och tillbaka under tisdag, onsdag och torsdag föregående vecka, så kan jag säga att bilden har klarnat med samtidigt grumlats. Det har kommit nya sanningar och nya lögner om vartannat. Att säljaren tagit ut dubbelt från mig vad hon köpt Rut för två dagar innan är inte det som stör mig och gör mig arg utan det är lögnerna och oärligheten! Vi kommer att behålla Rut inom familjen även om hon är en helt annan blandning än vad som uppgavs vid köpet. Med respekt för Rut och vår familjs motstånd mot att djur ska "vandra runt".

Jag är inte Guds bästa barn men livet underlättas om man:
- Talar sanning
- Visar respekt för sig själv och andra
- Tar ansvar för sig själv och sitt handlande

4 kommentarer:

  1. SANT TALAT..Det är så jobbigt att bli besviken,när sanningen & respekten dribblas bort
    och man förs bakom ljuset,för då fråntas man ju sina egna val,fattade ,utifrån verklighetens sanning Och det ger en dålig eftersmak.Dessutom är det taskigt mot hunden Den här hunden hade ju tur,som kom just till er
    Jag menar det är ju stor skillnad på ras/raser
    vilka nedärvda instinkter dom bär på. Så därför är ju mesta möjliga kännedomen OM rasen viktig För ägare ,så väl som för hund för bästa möjliga förståelse & trivsel med varandra.Fin är hon och verkar så klok..En GLÄDJEFYLLD PÅSKHELG önskar jag ER ALLA inkluvise era DJUR Kram

    SvaraRadera
  2. ... men Rut är ju en lika fantastisk hund oeroende av lögnerna?! Spelar det någon roll om säljaren haft henne 2 dar eller 14? Ju kortare hon haft henne ju mindre har Rut bundit sig.
    Och om vilken landning det är, spelar väl inte så stor roll. Det finna ju schäfer i henne iaf. Min Molly är en rondellhund... fri kärlek! Mamman är Border Collie/Lapphund och pappan är Schäfer/Sibirien Husky.
    En hund blir vad man gör den till!

    SvaraRadera
  3. Ja, Rut är en verkligt trevlig valp och hon kommer säkert att växa in bra i familjen!

    Det som gör mig upprörd är att varför ljuga när det inte behövs? Och i båda dessa fallen så fortsätter människorna att leverera lögner efter att dom blivit påkomna gång efter gång. Det tar så mycket energi av alla inblandade och känns så oerhört onödigt!

    SvaraRadera
  4. Vilket bra inlägg. Lycka till med Rut, resterande lammning och alla andra djur.
    Trevlig Valborg! :-)

    SvaraRadera