tisdag 16 juni 2015

Äggkrig

Typiskt skat-pickade ägg
 
I går när jag hämtade in äggen från uthuset tyckte jag att det fattades ett ägg. I morse såg jag att klant-jag  hade glömt äggen utanför uthusdörren och då hade skatorna verkligen försett sig! Idag när jag skulle kolla kycklingarna hörde jag hur det lät inne i uthuset och mot mig kom en skata flygande när jag öppnade dörren. Snabbt stängde jag dörren och hann därmed fånga skatan i dörrspringan. Kan säga att jag inte tvekade en sekund på att förpassa den till de sälla jaktmarkerna.

fd äggstjuv

Äggdropp ur näbben...
 
Så nu hänger äggtjuven på hönsgården som avskräckande exempel -kanske får det de andra skatorna att lämna hönshuset för några dagar...

2 kommentarer:

  1. Gillas. Effektiv fågelskrämma hoppas jag!!!

    SvaraRadera
  2. Hade hoppats att den döda skatan skulle avskräcka ett tag men besöket fortsätter, dock i något mindre omfattning...

    SvaraRadera