lördag 8 december 2012

Rulle på Rullseröd

Min julklapp till mig själv i år blir Rulle på Rullseröd på DVD. Det ger mig riktig julkänsla. När barnen var små lånade jag boken på biblioteket och vi läste den ett år som godnattsaga i advent. Har försökt att få tag på boken men inte hittat den tidigare men i år ges den ut som DVD, dock saknas avsnitt 8? (Är det någon som har boken och kan tänka sig att sälja så är jag intresserad att köpa). Vissa saker minns man bättre än andra och för mig var det ålen i brunnen -tänk att få ha en egen ål i brunnen! Även Rulles önskan om djur i ladugården var något som jag kunde associera till ;-)

Så här står det på en av hemsidorna som säljer DVDn: Rulle bor på en gård i Bohuslän tillsammans med sin mamma, pappa och lillasyster Hedvig. Rulle har precis börjat skolan men han har svårt att lära sig läsa så han bestämmer sig för att skolstrejka. Rulles mamma är väldigt upptagen med att ta hand om Hedvig och pappan, som är bonde, har problem med sin traktor. Rulle trivs bäst tillsammans med sin vän fiskaren Fritjof och hos farmor som också bor på gården. Hos farmor får Rulle lära sig att läsa i Gammelkalendern, den som farmor lärde sig läsa i när hon var liten. I den finns gamla verser skrivna med snirklar och krusiduller som Rulle fantiserar kring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar