lördag 10 augusti 2013

Fästing


I morse la jag mig en stund för att mysa med Svarte Petter då jag upptäckte en stor fästing på hans hals. Ja, inte blev det något fortsatt mys efter det! Fram med pincetten och sedan beordra SP att ligga ner på rygg och stanna kvar. I vissa fall är SP ganska hopplös men när det gäller att ligga still när man ska behandla sår eller klippa klor är han helt oslagbart duktig!
När jag plockade bort fästingen kom jag att tänka på första gången jag plockade bort en fästing. Året var 1991 och på min hund Amir. Jag jobbade då på vårdcentralen i Trehörningsjö som läkarsekreterare och undersköterskan B som var extremt hundrädd hjälpte mig -hon såg det som ett övningsobjekt om det skulle komma in någon patient i framtiden som behövde hjälp med fästingplockning ;-)
Jag kom även att tänka på den gången vi var och tittade på den stora björn som R sköt för några år sedan -där kröp det en hel massa i pälsen! Ja, hé é rakt så man hurves!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar