söndag 19 oktober 2014

Rökt

Proffsutrustningen...
 
Igår rökte jag kalkon. Här på gården rökte farfar tidigare men han har överlåtit både rök, redskap, anteckningar och litteratur till mig. Men eftersom röken är rejält stor ville jag inte börja med den, har därför gått och funderat på hur jag ska kunna pröva i mindre skala. När jag dessutom fick en "lagom" liten kalkon (2,5-3kg) av min syster, vid förra veckan slakt så var det ju bara att sätta igång -dock var farfars rök fortfarande stor... Kom då på att det fanns en rök i ett av uthusen vi "ärvt".
Så i fredags när dottern tittade förbi hjälptes vi åt att frakta hem röken och skrubba den ren. Sedan proveldade vi både för att se hur den fungerade och för att få den riktigt ren. Tror att röken i första hand är tänkt att röka fisk i (hittade en väl lagrad abborre längst in...)
Ska väl tillägga att jag saltade in kalkonen redan i torsdags så det blev två dygn i salt. Och så igår rökte jag kalkonen som precis rymdes i rökutrymmet...
Köttet blev jättebra, så nu blir det till att röka mer kött. Ska nog prova både älg, får och tupp i omgångar i höst och eftersom rökutrymmet inte är så stort blir det inte så stor förlust om det misslyckas ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar