tisdag 9 juni 2015

Björnmöte

Den här stora björnen sköts i området 2009
 
I kväll när min man J hade avslutat sin löparrunda längs Söderå skogsbilväg körde han en extra sväng. Just bortanför Malbergsstugan blev han varse en större björn längre fram på skogsbilvägen. När J passerar björnen vänder björnen huvudet mot bilen och visar upp sitt garnityr varefter han kastar in mot skogen. Björnen sprang bara 30-40cm från förardörren!
Det här var en tämligen stor ensam björn och i mitt tycke alldeles för nära mina djur, eller vad tycker ni där borta på Fingermyran?

3 kommentarer:

  1. Hmm spåren har jag sett och känt doften Men lyckats se den har jag inte.Nu måste jag ju ut och kolla..med kameran i högsta beredskap

    SvaraRadera
  2. Det är på kvällskvisten djuren är mer öppet synliga Så och tidig morgontimma Syrran fick ju se DET jag berättat om..så det blev mer verkligt för henne när hon fick se spår och djur på nära håll Det är häftigt att bo med skogen till närmaste granne :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det är häftigt att leva med skogen inpå knutarna och balansen mellan vildmark och bebyggelse är speciell. Ibland känns det konstigt att björnen som är rödlistad är ett djur som vi ser oftare än en vanlig hare som i våra skogar är ytterst ovanlig sedan 15 år tillbaka...

    SvaraRadera