lördag 1 april 2017

Tvillingkycklingar

Inte populärt att göra intrång...
 
I morse när jag kom ut blev jag förvånad -sex gånger! Det första jag hör när kommer till hönsen är pip från hönan som jag tidigare la under med ruvägg. Först tänkte jag att det var väl inte idag som de skulle kläckas utan på måndag...? När jag tittar under hönan ser jag sex små kycklingar, betydligt mycket mindre än vanligt. När jag sedan räknar äggen ser jag att av de 11 märkta äggen jag lagt under är det 8 kvar... Så sent som i torsdags kollade jag och då var det 11 ägg och inget annat antal ägg. Efter en hel del funderande så är det bara att konstatera -det måste vara två tvillingpar! Vi har fått tvillingkycklingar! Visst har jag blivit förvånad många gånger av att mina Bjurholmshöns är produktiva och ytterst livskraftiga men det här var mer än väntat. Så fort hönan tillåter ska jag fota kycklingarna men hon är av den mer ilskna sorten av mamma...

APRIL, APRIL men det verkar som jag inte lyckats lura någon... men tänk om det skulle ha hänt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar