fredag 26 februari 2010

Yxan

Även om mina balar är små så behövs det att man hugger upp dom och fördelar ensilaget så det inte blir så mycket spill. Så när vi för flera år sedan började utfodra med balar så letade farfar i huset upp denna yxa. Den användes förr till att hugga strö/torv på myrar. Men den är helt suverän till balarna.
Förr var det alltid farfar som vässade yxan, knivar och fårsaxen åt mig men i vinter har även jag fått eggen att bli vassa -vissa saker tar tid att lära sig och få till bra, dvs 16-17 år...

-Allt finns i ett rikt hus!, skulle min mamma ha sagt. Och då menade hon inte rik på pengar utan mer mot uttrycket: -Den som spar, den har!

2 kommentarer:

  1. Inte för att jag vill vara petig,käraste syster, men som jag minns det lyder citatet:
    I ett rikt hus finns allting.
    Fö ett mkt bra och användbart uttryck, tycker jag.
    Kram U

    SvaraRadera
  2. Sicken tur du har Även om den yxa jag har, är vass Har jag gått bet, då ena-handa fått
    klara sig utan andra-handas hjälp Och det har den inte fixat,då balarna varit hårdhudade
    Så jag har fått överlämna till hästarna att göra jobbet själva Nu när det varit så kallt och dom varit två Har som tur var ,en hel bal varit nödvändig Och det där med rikt hus..var inte dumt alls :0)

    SvaraRadera