söndag 17 juli 2011

Björnskylt


I Grannäs finns en av få björnskyltar i Svergie. För ca 7 år sedan tog en av våra föreningar, Västanfjällsgruppen, fram en björnskylt eftersom det var så många björnobservationer i bygden. Tanken var att de byar som ville skulle få sätta upp skyltar där man observerat björn och kanske få en och annan besökare att "haja till". Hittills har det bara satts upp två skyltar och dessa två har satts upp i Grannäs, dock finns det bara en kvar eftersom den första blev stulen. Innan den blev stulen vände alla utländska bärplockare när dom som såg skylten och det var ju inte riktigt tanken men effekt fick den!

4 kommentarer:

  1. Haha.. förstår att de vänder.

    Skulle haft en björnskylt här då, för här hinner man inte plocka ett enda litet blåbär. Plockarna tar allt i sin väg, kart, övermoget, ris, allt. Jättetrist.

    Det kan tyvärr leda till att Allemansrätten skrivs om eller helt försvinner=/

    PS När jag gick högstadiet i Bjurholm för hundra år sedan hade jag en kompis i Grönåker, och min bästis bodde i Bredträsk. Världen är liten:)

    SvaraRadera
  2. Hahahaaah, så roligt och unikt!

    SvaraRadera
  3. Den har blivit synlig igen, mot söderåvägen
    Men jag har tyvärr inte fått träffa den ÄN trots mina dagliga skogspromenader i området..Men den har väl vant sig vid mig och Biggles..vet när vi är i faggorna..Några människor har stannat mig för att prata om björnen om jag sett till den..då det varit nyfikna att från bilen kanske få syn på den..Det är mäktigt ändå att den finns HÄR och lunkar omkring Rädd är jag inte..Den är nog mer rädd..Det skulle jag oxå vara om jag vore en björn Ty människor VET man aldrig vad dom kan hitta på :0)

    SvaraRadera
  4. Ja, under alla de år som alla andra sett björn har jag sett björn en gång, det var i skymningen en höstkväll när det blåste storm. Hade han hört mig tidigare så han han nog hoppat åt sidan...

    SvaraRadera