torsdag 11 mars 2010

Hönsflytt

Hedemoratuppar som nu bara är ett minne blott...
Jag började med höns 1992 och 1994 skaffade jag våra första Hedemorahöns. Fram till hösten 1995 bodde mina höns och Gutefår i uthuset men flyttade då in i vår nybyggda lagård. Det gamla hönshuset har fått stå mer eller mindre orört och de senaste åren har det tjänstgjort som däckförvaring till sommar- och vinterdäck. I vinter har ett beslut om att flytta tillbaka hönsen växt fram mycket pga:
  • hästarna behöver mer utrymme i lagårn.
  • hästarna producerar fukt som måste vädras ut. I vinter har det inneburit att det konstant varit minusgrader hos hönsen vilket i sig inte är ett problem, problemet är att hönsskiten fryser och jag har egentligen inte rengjort och mockat ut skit hos hönsen sedan i början av december.
  • Hönsgården vid lagårn måste renoveras pga tidens tand.
Min man är inne på att vi slutar med höns helt men det tycker inte jag. Visst tar det tid men det som talar för höns är:
  • GODA, GULA ägg.
  • En självklar kretsloppsförädlare! Kompost, matrester och FLUGOR i alla dess livsstadier hamnar i hönsens krävor - vi har nästan inga flugor!
Så idag blir det hönsflytt och början till "skitsanering". En annan sak som ska göras idag är att ta ner julbelysningen! -Det gäller att passa på medans det är +grader. Vi har faktiskt +6,4 idag och det är 40 grader varmare än för 2 veckor sedan!

1 kommentar:

  1. Det där med höns som flugfångare,var inte dumt.
    Och det om att äggen är godare och gulare än andra.Stämmer
    Det tog ju tid innan du fick upp belysningen Så det var väl inte helt fel att den fick hänga uppe lite längre,än hos andra :0)
    Det är ändå något alldeles speciellt med våren ändå..

    SvaraRadera