söndag 28 mars 2010

Nätkoll

Nätet är bra till mycket och då ska man använda det. På metro läste jag att företag vid nyanställningar till viss del kollade upp de sökande för att se att CVet stämde med det som fanns tillgänligt på nätet om den sökande personen. Det tycker jag är bra men jag blir förvånad att man ändå inte kollar mer än man gör, se tabell nedan.

De vanligaste sakerna arbetsgivare kollar upp innan de anställer:
1. Referenser. kollas av 99 procent.
2. Tidigare anställningar: 85 procent.
3. Utbildningshistorik: 53 procent.
4. Brottsdomar och stämningar: 26 procent.
5. Hälsokontroll: 25 procent.
6. Gör sökningar på internet via till exempel Google: 25 procent.
7. Kreditupplysning och betalningsanmärkningar: 16 procent.
8. Alkohol- och drogtest: 16 procent.
9. Företagsengagemang: 13 procent.
10. Bloggar, Twitter eller Facebook: 10 procent.
11. Konkurser: 7 procent.
12. Frånvaro via Försäkringskassan: 5 procent.
13. Inkomstuppgifter: 4 procent.
14. Gör inga ­kontroller: 1 procent.

 på metro hittade jag informationen

Nyfiken som jag är kollade jag vad som fanns om mig och det var en hel del... Har du koll på vad som finns om dig på internet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar