söndag 14 mars 2010

I sadeln igen

Bildbevis på mig och Saga.

Ja! Nu har jag satt igång med ridningen igen och det känns jättebra. Har haft ett uppehåll med ridningen, mycket för att "luften gick ur" helt och hållet när Tígn fick sitt magbråck. Kolla här om ni vill veta mer kring Tígns magbråck. Det hela var en riktig berg-o-dalbana mentalt och psykiskt och jag kände att det var lika bra att ta en paus. Har väl mer eller mindre haft en tanke om att börja nu vid barnens sportlov, mest med tanke på att sonen inte behöver chaufför 3-4ggr i veckan eftersom hockeysäsongen i stort sett är slut eller i varje fall inte körs lika intensivt efter sportlovet. Men som med all planering där människor eller djur är inblandade gick det inte riktigt som planerat. Visst, sonens hockey har klingat av men däremot har jag börjat jobba mer och det sätter sin spår inte minst hemma med dammsugare och dyligt... Så jag hade faktiskt lagt det här med uppstarten av ridningen lite på hyllan men dottern och Maria har peppat och frestat så nu är jag igång!
I fredags provade jag att tömköra för första gången och det var helt okey. Min dotter, som är hemma på sportlov från Wången, instruerade och visade. I går var vi ute och red längs vägarna i skritt och det var stundtals ganska svårt att hålla Saga i skritt eftersom det blåste riktigt ordentligt och hon var ordentligt "taggad". Idag har Maria från Orrigården varit här. Maria undervisar i centrerad ridning och ni som inte provat -gör det! Det finns betydligt fler "knutar"  än man kan tro som kan ställa till det i ridning men som inte alltid uppkommit vid ridning. När man väl "rett ut sina knutar" som oftast kan upplevas som små och obetydliga rider i allafall jag med "nya" ögon. Tack Maria för dagens lektion, den gav som alltid en hel del att tänka på men också en massa nycklar som bara väntar på att användas!

1 kommentar:

  1. Hej Jaa du har full huggning du Skönt för dig att få några avkopplingstimmar med ROLIGT hästgöra
    Det där med centrerad ridning Om det har jag hört.EN DAG dåå När min ända sitter säker däruppe på hästens rygg Då...
    Att lösa upp knutar tycker jag är ett ständigt görande.Men man blir snabbare på att få upp,allt efter tidens gång Åtminstone är det ju det man VILL tro :0) Ha det gott Däruppe

    SvaraRadera