söndag 21 oktober 2012

Helgen

 
I helgen har det konstigt nog varit vackert väder och uppehåll, inte direkt något som vi varit bortskämda med i år! Jag har då passat på med att göra lite "utegöra". De två större fårhagarna har jag tagit bort samt lite övriga stängseldelar. Tänk vad snabbt det går att ta ned ett stängsel som tagit flera dagar att sätta upp...

Idag har jag även höststädat hönshuset, det är en sån där syssla som man dels vill göra när det inte regnar och inte när det är vinter. Så då var det bara att ta tillfället i akt.

Så nu känns det genast lite bättre i planeringen även om mycket ligger efter. I morgon ska jag försöka göra klart fårens och hästarnas vinterhagar, men det hinner blåsa många vindar innan det är imorgon kväll!

2 kommentarer:

  1. En undran, flyttar du runt vinterhagarna år från år och låter du djuren använda vinterhagen någon gång under betessäsongen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag växlar (i regel) alla beten årsvis mellan hästar och får. Jag växlar alltid vinterhagarna i april/maj. Vinterhagarna är en mindre del i en större sommarhage. Vinterhagarna (2st) ligger i direkt anslutning till lagårn. När sommarhagarna är klara för bete på våren tar jag bort stängslet i vinterhagarna men lämnar stolparna. Nu när hösten är här spänner jag upp tråd och kollar att stolparna sitter som dom ska.
      Blev det rörigt? Jag förklarar gärna fler gånger, så fråga igen ;-)

      Radera