tisdag 20 oktober 2009

Kastrerad

Piltur och min dotter i somras

Förra måndagen var det dags att kastrera Piltur och hans kompis, Soley. Soleys ägare hade bokat en av "våra" veterinärer sedan flera veckor tillbaka. Det kändes väldigt odramatisk det hela för på nått sätt hade jag nog trott att det skulle vara mer "blodigt". Hade nog inte tänkt så mycket varken på ingreppet eller eftervården har jag kommit fram till nu i efterhand. Själva kastreringen gick jättebra och sedan följde några dagar med tvätt och motionering 2ggr/dag. Eftersom Piltur står hos Soleys ägare har i stort sett allt arbete fallit på dem (tack!) I mitten på förra veckan fick Soley feber och ont och veterinären fick komma ut, i går var det Pilturs tur att bli sjuk så veteterinären kom ut igen. Det hade blivit infekterat inne i såret så såret öppnades och han står nu på medicin, precis som Soley gjort. Tvättning och motion fortsätter veckan ut och planerna är att vi ska hämta hem Piltur till helgen men först måste han få piggna på sig.


Känns lite kluvet när jag tänker på det hela. Det har varit rent i samband med kastreringen, rena torra gräshagar, motion och rengöring enligt föreskrift och ändå har dom fått infektion i såren -jag får det bara inte att gå ihop... Både jag och Soleys ägare har varit med om värre men det "retar " mig att inte veta vad som blev fel när vi gjorde rätt...

2 kommentarer:

  1. God morgon Christina Rackarns oxå att de skulle tillstöta infektioner i hästarnas "sår"
    :0) det där med att "fast man gör rätt så går det ändå fel"..Till att få det att gå ihop, åtgår en sjututans tankekraftsrekonstruktion och ändå får man aldrig veta VARFÖR
    Det är jobbigt när djuren inte mår bra En tröstebamsekram skickar jag dig Ib

    SvaraRadera
  2. Idag mår "Pille" bättre febern har gått ner till 37.3 och han galoppade glatt i morse
    Om det va för att han va rädd för att halka... så va det bara att gasa;-)/M

    SvaraRadera