fredag 16 oktober 2009

Thóras hovbensfraktur

För ett år sedan fick vårat sto Thóra en hovbensfraktur. Efter en helt otroligt lyckad kurshelg för mig och Tign så möts vi, när vi kommer hem, av alla andra hästar utom Thóra i hagen. Hon ligger då en bit bort och när jag äntligen får upp henne står hon på tre ben.
För oss alla blev det en jobbig period som väntade. Thóra fick under sina första sjukdomsveckor problem med lymfangit, "tuppspatt", bensvullnad och feber mycket pga att hon skulle stå på boxvila. Så för att få ingång blodcirkulationen fick hon gå lös med mig morgon och kväll när jag var ute i lagår´n.
17 april var vi in till ATG i Umeå för sista röntgen och hon friskförklarades då. Efter att ha haft en spricka som gått ända in till leden så är risken väldigt stor att det blir stora broskpålagringar i leden men på Thóra var det nästan inget.
Thóras första dag ute efter 6 månaders boxvila
I sommar har Thóra gått på bete samt blivit betäckt med Draumur från Västeråsen. Hon har inte visat någon hälta eller upphakning sedan friskförklaringen. Så nu väntar vi med spänning till sommaren för att se hur Thóra är som mamma och håller tummarna för att hovbensfrakturen är ett minne blott...
Nedan är länkar till min dotters blogg med anledning av Thóras hovbensfraktur.
http://carro-carrosblogg.blogspot.com/2008/10/grattis-thra-du-har-just-lyckats-bli.html
http://carro-carrosblogg.blogspot.com/2008/10/massera-thras-ben.html
http://carro-carrosblogg.blogspot.com/2008/11/massering-av-thra.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar