torsdag 16 juli 2015

Mormor Ester

Jag, mormor, syster och mamma, våren 1969 och som alltid var pappa fotograf
 
Idag skulle min mormor Ester fyllt 100år. Hon blev 84 år. Varje sommar när hon fyllde år var det stort släktkalas hemma i Vitvattnet. En av traditionerna var nypotatis och jordgubbar, i år blir det varken det ena eller det andra eftersom allt är så sent. I mitten på 80-talet var det också sent och jag fick i uppgift att plocka sommarblommor till vaserna eftersom jag då jobbade med provtagning av jordbruksgrödor i Nordmaling, Bjurholm och Fredrika och körde bil nästan hela dagarna. Förhoppningen var att jag någonstans längs vägen skulle hitta några blommor. Efter en hel dags körande utan att ha sett "plockbara" ängsblommor plockade jag "Almysche", vilket faktiskt blev jättefint och färgrikt!
Ja, minnena är många och vissa känns som igår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar