onsdag 14 oktober 2009

Blomfrön....

foto: Carolina Eriksson

Jag tycker att det är intressant att handla på "nya" matvaruaffärer, man hittar alltid något annat/nytt än vad "min" affär har. För två veckor sedan var jag och handlade i en "ny" konsumbutik och då hittade jag äkta vaniljpulver som jag bara hört talas om...

I går när jag kört sonen till träningen var jag och handlade på en "ny" ICA. När jag kom till kassan och skulle betala börjar kassörskan prata.
- Ja, frön är verkligen dyrt, säger kassörskan.
- Jaha, frön? Va?, svarar jag förvirrat.
- Ja, frön, svarar kassörskan.
- Jamen, Jag har inte köpt några frön, säger jag.
- Jo, dom där, säger kassörskan och pekar på mina tre amaryllislökar.
- Jaha, men det där är ju inga frön, säger jag, det är ju amaryllislökar.
- Jaha, jag trodde det var blommor, säger kassörskan, så då är det en grönsak då?
- Nä, det är ingen grönsak, man äter dom ju inte, säger jag.
- Jaha, men då är det ju blomfrön, säger kassörskan och ser nöjd ut. Hur ser dom ut frågar hon vidare.
- Amaryllis är en julblomma som får stora röda blommor och dom blir ungefär så här höga, säger jag och måttar 50-60cm.
- Jaha, då tror jag att jag vet, visst är det dom som luktar så gott?, undrar hon.
- Nä, det är nog hyacinter du tänker på, dom luktar , svarar jag.
- Ja, det är det!, svarar kassörskan. Jag satte såna där solblommor en gång, dom var höga. Jag har också satt apelsinfrön, nä, jag menar apelsinkärnor. Det blev en jättestor buske men så tittade jag närmare och då kröp det i bladen, ja, det var väl typ löss eller nåt, så då slängde jag den.
Vid det här laget hade jag packat mina varor och sa hejdå. Ja, alla kan inte ha gröna fingrar tänkte jag när jag gick ut ur affären och sen skrattade jag gott för mig själv, hon var helt klart min underhållning i går kväll!

Kommentaren från min son efteråt när han fick höra historien var:
- Var hon seriös, eller?
- Ja, jag tror faktisk det, svarade jag.
- Hon kan inte ha varit riktigt 100, säger han då.
- Jo, jag tror faktiskt att hon var det men hon kunde då inget om blommor i varje fall...

1 kommentar:

  1. Hahhahaahahaaa!! Där fick jag ett gott skratt=)=) Hahhaa

    SvaraRadera