måndag 4 oktober 2010

Kanelbullens dag

Visst vet ni om att det är kanelbullens dag idag? För mig betyder det att man kan äta måååånga kanelbullar. Minns när jag var liten och mamma bakade kanelbullar, man åt både lite av degen innan och sedan bullarna så där lagom varma och med ett glas mjölk till... Och ska jag vara ärlig så tyckte jag nog egentligen bättre om degen. Minns den gången jag åt alldeles för mycket deg, -när bullarna var klara hade jag en jättebubblig mage och några bullar med mjölk blev det inte sedan, jag var liksom inte sugen längre...

Hittade en intressant sida på nätet där jag hämtat följande:
"Sedan 1999 har vi i Sverige på samma datum varje år firat kanelbullens dag, dagen har svensk bakgrund och firas endast i Sverige och av svenskar utomlands. Det var Kaeth Gardestedt som på den tiden arbetade som projektansvarig på Hembakningsrådet som instiftade dagen. Detta för att uppmärksamma att dem finns och för att hedra och uppmärksamma den rika bulltradition som finns i Sverige. Och finns det något svenskare bakverk än just kanelbullen?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar