måndag 18 oktober 2010

Genbanksbesättning?

Idag lägger jag min ansökan om genbanksbesättning för mina gutefår på postlådan. Eftersom jag har hållit på ett tag och de besättningar som jag köpte från när jag startade, 1992, inte finns längre kan det bli en hel del detektivjobb. Så jag väntar mig inte något snart svar, skulle hellre tro att det kan behövas en del kompletteringar.

Följande måste uppfyllas och granskas innan man kan godkännas som genbank:
  • Djuren skall vara rasrena, vilket betyder att det skall finnas dokumenterad härstamning på fåren tillbaks till 1996 eller tidigare, dock i minst tre föräldraled
  • Besättningen skall vara ansluten till Djurhälsovårdens MV-program och vara friförklarad
  • Du skall i ditt avelsarbete följa de riktlinjer som anges i föreningens avelsplan
Mer information angående genbank hittar ni hos Föreningen Gutefåret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar