torsdag 28 januari 2010

Mjölk eller ej

Jag tillhör den del av jordens befolkning som inte mår bra av mjölk. Har inte riktigt vetat vad eller hur mycket jag tål men efter att ha provat mig fram och tillbaka i fem år så är jag nu ganska säker på att jag är mjölkallergiker. I helgen läste jag igenom informationsmaterial om IBS (Irritable bowel syndrome) men kände inte riktigt igen mig men när jag hittade bra fakta kring mjölkallergi så var det "klockrent". Eftersom jag vet att det är fler som inte riktigt vet har jag klippt ut följande om mjölkallergi:

Klipp från http://www.allergisidan.com/matallergi.htm
  • Laktosintoleranta är intoleranta mot mjölksockret (men kan äta mjölkprodukter som är laktosfria eller reducerade) medans mjölkallergiker är allergiska mot mjölkproteinet och måste avstå helt från produkter som innehåller mjölk som fil, yoghurt, ost etc.
  • Mjölkallergiker kan även få symptom om de får mjölkprodukter på huden tänk på att många hygienartiklar som tvål, schampo osv innehåller mjölkprodukter ex. tvålen Lactacyd).
  • Behandlingen är en kost helt fri från mjölk och livsmedel där mjölk ingår. Tänk på att det kan räcka med att få mjölkprodukter på huden för att ge symtom.

Klipp från http://www.celiaki.se/jag-ar/MJOLK/
  
   Symtom
Vissa får enstaka symtom medan andra drabbas av flera symtom i olika kombinationer. Reaktionen kan dröja olika länge beroende på vilket av mjölkens proteiner man inte tål. En del reaktioner kräver medicin och ibland även akut vård. Symtomen kan delas in fem huvudgrupper:
  • Mag-tarmsymtom, t.ex. diarré, förstoppning, kräkningar, tjocktarmsinflammation med blödning, magont och nedsatt förmåga att ta upp näringsämnen.
  • Hudsymtom, t.ex. eksem, utslag och klåda.
  • Luftvägssymtom, t.ex. hosta, snuva och astma.
  • Anafylaxi. Akut allergisk reaktion, även kallad allergisk chock.
  • Allmänna besvär som sömnrubbningar, slöhet, överaktivitet och försenad viktutveckling.
   Diagnos
I de allra flesta fall kan diagnos endast ställas genom att man tar bort mjölkproteinet ur kosten en tid och sedan gradvis tillsätter det igen. Detta ska ske under läkares ledning. Symtomen ska försvinna och återkomma tydligt vid kostförändringen.
Ibland kombinerar man detta med tarmundersökning, blodprov eller hudtest. Man kan vara allergisk mot mjölkprotein även om pricktester och blodprov är negativa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar