måndag 15 juli 2013

Kycklingarna


Nu är Bjurholmshöns-kycklingarna 3 veckor och de är riktigt pigga och kavata. Kycklingarna har redan börjat sitta i "trädet" från och till men till natten ligger de fortfarande under hönan. Om jag jämför med Hedemorahöns och Ölandshöns som jag haft tidigare så är Bjurholmshöns piggare än Hedemora, inte riktigt lika snabba men mycket lugnare än Ölandskycklingarna.
Men som allt annat när det gäller djur så handlar det om olika individer och olika "löte" även inom samma ras och till det miljön som faktiskt är väldigt varierande i olika hönshus... men "summan av kardemumman" så här långt är att jag trivs med mina Bjurholmshöns och jag hoppas att dom också trivs ;-)

2 kommentarer:

  1. Har aldrig varit särskilt sugen på höns, tror jag fick nog av vår frigående Leghorn när jag växte upp.. men Bjurholmshöns låter ju onekligen lockande:) Höns från hemmakommunen..

    Hur ovanliga är de egentligen? Vet bakgrunden till hönan, men inte hur pass populära de är.

    Ha det fint i sommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bjurholmshönsen är mycket populära men jag har lite dålig koll på hur många det finns, kanske 100-200 i dagsläget, men många av dom är ungdjur från årets kullar.
      Önskar dig också en fin sommar!

      Radera