fredag 28 februari 2014

Vems natur?

Är näckrosornas tid förbi?
 
Den här veckan har det blivit en hel del tankar runt ikring hur vi tar vara på vår jord -den vi ärvde!  I ett av mina uppdrag/arbeten har jag bla som uppgift att värna om naturen och miljön. En tanke som slagit mig är -Hur kan vi med berått mod fortfarande skövla vår natur när vi vet att det tar flera tusen år att läka de sår vi skapar nu?

I min barndoms by där min pappa och min syster nu bor planeras det för torvbrytning, så nära som 200-250 meter från vissa av husen i byn. Många tankar hinner människorna tänka och många är förtvivlade.
Vad blir framtiden för byn och dess boende?
Vem känner landsbygdens lugn och tystnad när maskinerna går dygnet om under barmarksperioden?
Vem känner att luft och vatten är rent när tvätten på tork och vattnet i bäcken är brunt?
Vem vill meta när ingenting nappar?

När man funderar över så pass stora ingrepp på natur, djur och människors liv måste man se till att man vet vad som påverkas. Kan man inte säkert säga vad som sker i förlängningen bör man avstå.
Att vara emot utveckling och förändring är en sak men att vara dum och inte lära av tidigare misstag är oförlåtligt!

2 kommentarer:

  1. Mycket tänkvärt du skriver..dom som planerar och investerar har bara penningen för ögonen OCH dom bor inte i byn..utan långt därifrån
    Ett kortsiktigt tänk utan något ansvar för miljö och natur på längre sikt talar bara om hur korkade människor ÄR/BLIR när girighetens FULA TRYNE dyker upp..Hoppas någon med makt och vettet i behåll stoppar projektet..

    SvaraRadera
  2. Buares Christina i Grannnäs !
    Vi lever tillsammans här med näckrosornas värld ? Ja och ja,är vi färdiga leva med dom ?
    Vi har och haft fri luft, vatten. Värdefullaste saker. Kan ny, uppkommande teknik återvinna skit till samma. Saltvatten kan göra klart,men bara med stora pengar (arabiska).
    Jag var så besviken, har varit bort så många år mitt hembygd. Samma våldtäckt. Skallhuggat mina/byarnas gamla stigor, broar...kunde inte vandra till gamla skogstugar. Men det var inte värst. Våra lappiska byar Korvanen, Riesto...under 60-talet Lokka-Porttipahta damm kan göra elektrik nästan fri. Nån lovade , men inget papper. Nu är elektrik dyrare än i söder. Tillsammans, t lapp i Sirkka
    Ps: Vi har makt, vi är

    SvaraRadera