tisdag 10 april 2012

Ulrik och och Ulrika

Enligt planerna så fick vi våra första lamm i går, närmare bestämt mellan 00.30 och 01.30. Jag sov gott och Carolina skötte "vaket". När hon sett att Ulrik, Ulrika och deras mamma No mådde bra samt stängt in dem i egen fålla gick hon och la sig. Så när jag steg upp i går morse så hade jag fått en god natts sömn samt två små lamm. I natt var det min tur att vaka och det blev lite sömn eftersom tre tackor var oroliga, stönade, flåsade, gick omkring, bäddade, bytte plats osv. Eftersom dessa tre tackor är så "omaka" så är jag lite orolig att dom stör vandra så mycket i lamningen och med de nyfödda lammen att ett eventuellt nyfött lamm i slutändan blir lämnat ensam i "stundens hetta".
En presentation av dessa tre tackor samt bild på Ulrik och Ulrika kommer i kväll. Nu ska jag gå en sväng till lagårn och sedan blir det Grannäs bya-loppis, 12-16!

4 kommentarer:

  1. Hur planerar du betäckningen? Får baggen bara gå med tackorna en vecka eller? Jag tycker att lammningen/killningen kan bli en utdragen historia eftersom jag låter dom gå tillsammans minst 2 månader, för säkerhets skull. 9 ggr av 10 behöver jag tack och lov aldrig "lägga mig i".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar skilja på tackor och baggar i början/mitten av augusti. Sedan får dom gå åtskilda fram till i slutet av november då vi delar upp tackorna i avelsgrupper med en bagge i varje grupp. Dessa grupper går "vägg i vägg" fram till julveckan, eftersom jag av praktiska skäl släpper ihop alla fåren innan julafton ;-). Då har de flesta tackor hunnit gå två brunster hos baggen. Sedan går alla fåren ihop fram till augusti då de åter skiljs åt men i år kommer vi att skilja på baggar och tackor redan i början av sommaren eftersom vi ev kommer att få tidiga brunster på de tackor som fick lammm i december. Fåren lammar under en 2-4 veckors period. Även här går det oftast bra men förstagångslammare vill jag gärna ha lite extra koll på.

      Radera
  2. Nämen! hade ni fått två lamm på söndagen! typiskt, synd vi inte var uppe och kollade.
    Hoppas det går bra nu med all lamning! håller tummarna =)

    SvaraRadera
  3. Skönt med vuxen piga som kan hjälpa till, det gör min dotter också när hon är ledig. Jag litar mer på henne än på min egen gubbe då det gäller hanteringen av får och lamm. Lugnt och utan stress ska det vara. Grattis till lammen!

    SvaraRadera