fredag 1 januari 2010

Nytt År

GOD FORTSÄTTNING PÅ 2010!
Jag har börjat det nya året med att ladda ner datorns bilder på skivor. Har suttit hela kvällen med detta, allt pga att jag såg en annan bloggare som hade lagt in sitt namn på bilderna. Och kan hon så kan jag... Och hur kommer det sig då att jag måste spara alla bilder som ligger på datorn? Vet inte, men för två månader sedan laddade vi (jag och min dotter) hem ett bildprogram från nätet och detta program "lägger sig över" bilderna så vi inte kan lägga in texter på bilderna som det tidigare gick (tror jag). I vilket fall som helst så är det bra att lägga bilderna på skivor för dom tar upp en hel del plats, skulle tro att det blir ca 25 skivor. Sedan händer det ju att både datorer och folk bryter ihop och då kan det vara bra att ha "bäckuppat"!

Ibland så tror man att man vet vad man gör och ibland visar det sig att man inte vet...

I går när jag satt och skulle svara på några mail och jag tyckte att några av tangenterna på tangentbordet inte var så lättryckta som dom borde... Jag vände på tangentbordet som är trådlöst och knackade lite försiktigt, åt än det en och än det andra hållet. Sedan när jag ska skriva så fungerar ingen tangent! Aha, tänker jag, jag har tryckt på någon av tangenterna, där på kanten när jag höll tangentbordet upp och ner. Jag satte mig och började prova alla F-tangenter i överkant -ingen var den rätta. Jag fortsatte vidare med alla tangenter och alla tänkbara kombinationer på tangenter -inget funkar. Då ringer jag runt till de i min bekantskapskrets som jag tror ska kunna dessa problem -ingen vet hur man ska lösa problemet. Jaha, då är det bara att ge sig. Jag informerar barnen och dom är väl inte så deltagande eftersom dom har egna datorer... Sedan när min man kommer hem så tycker jag att det är lika bra att berätta att det är fel på tangenbordet så han inte ska bli överaskad och på dåligt humör.
-Ok, svarar han och sätter sig vid datorn.
-Har du kollat batterierna, frågar han? Du kan ju ha skakat så det inte är kontakt?
-Ja, jag har redan kollat, svarar jag. Dom sitter bra.
-Jamen, har du kollat så det är ström i dom?
-Nä, svarar jag.
Jag säger bara: Gissa vad problemet var?

Ja, och till det här kan man lägga flera utryck för avsaknad av intelligens, tex:
-Hon är inte dum, hon har bara otur när hon tänker.
Eller hon har:
-Långa ledningar.
-Glapp kontakt.
-Radioskugga.
-Boskapen på grönbete.
-Virus på hårddisken.
-Tomtar på loftet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar