lördag 5 december 2009

Årets julspel

I vår familj när vi samlas vill alltid jag och min syster spela Cluedo, vilket våra barn mfl inte alltid vill. Därför har jag "snokat" fram ett nytt spel, :D...
I måndags när jag var och gick mellan hyllorna på Vännäs Tur och Retur hörde jag två damer prata om det här med jul, paket och julafton. Och nu är ju jag som jag är så jag lyssnade glatt till deras konversation, när den kom in på vad dam nr1´s familj brukade göra på julafton lyssnade jag extra noga. Hon berättade att deras familj bestod av bara vuxna, även barnbarnen var vuxna och det som egentligen gavs bort var pengar till de yngre generationerna. För att få köpa, öppna paket och umgås så hade man  löst det på följande sätt: Man köpte in julklappar av varierande värde och innehåll, minst så många som skulle delta. Klapparna slogs in och sedan på julafton la man alla klappar i en hög mitt på bordet. Sedan slog man tärning och den som fick en etta eller en sexa fick ta ett paket ur högen, detta fortsatte man med tills klapparna i högen var slut. Därefter öppnade man de julklappar man fått och sedan började man om med tärningen. De som fick en etta eller en sexa fick ta valfri klapp av övriga runt bordet, denna del beslutade man i förväg hur länge den skulle pågå, tex 20 minuter.

Jag har nu lagt fram denna idé till vissa i familjen och vissa tycker väl inte att det är nån jätterolig idé, men skulle det inte funka kan vi ju alltid spela Cluedo, eller hur!?

2 kommentarer:

  1. Jag måste säga att det är ett roligt spel,vi i min familj spelar det o det är uppskattat.Kram tomtemor.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är jätteroligt. I morgon blir det julklappshandel, både till 150kr-klappen och till detta spel. Och blir det idé-torka så går alltid choklad hem...

    SvaraRadera