måndag 14 december 2009

Söndag hos Grannäs folk & fä...

Igår var det en bra dag och med bra menar jag att jag hann med en hel del...

På förmiddagen hämtades Hjalmar. Hjalmar är en gutebagge som vi haft sedan oktober 2008. Han har alltså varit med två avelssäsonger, nästan. Tanken var att han skulle vara kvar hos oss december ut och sedan slaktas eftersom han inte klarar att "varva ner" när tackorna inte brunstar utan är på och bråkar med dom andra baggarna i stort sett jämt. Men för två veckor sedan ringde några som var på jakt efter bagge och undrade om jag hade någon över så nu får Hjalmar fortsätta ett tag till och nu som ensambagge vilket jag tror passar honom bra. Här hos oss har vi nu haft 4 avelsgrupper och så fort någon tacka brunstat i någon av de andra grupperna har Hjalmar "lockat och pockat" och i fredags när jag kom till lagården hade han hoppat över till fållan bredvid. Vi flyttade då Hjalmar till en hästbox som han snabbt hoppade över -130cm slät vägg! I hans frusteration har han i helgen hoppat in och ut ur hästboxarna eftersom vi var tvungna att stänga dörren in till stalldelen för att vara säkra på att han inte skulle hoppa in till övriga får. I går kväll när jag kom ut till fåren låg alla fåren ner och antingen sov eller idisslade -lugnt och skönt! Hoppas att Hjalmar också får det lugnt och skönt med bara tackor i Mellansjö.

Som en följd av att Hjalmar rumsterat i stallet så blev det städning där och även hos hönsen som jag bara snabbt "slängt åt" mat de sista dagarna. Hos hönsen behövdes det städas eftersom vi har en "hoper" ungtuppar och just nu så "äter och skiter" dom bara.

Inne hos oss "folk" så blev det också lite städning eftersom julgrejerna ska fram.


Bla så hängde jag upp denna julgranskula i fönstret. Fick den för några år sedan när jag var i Fara Novarese, Italien. Vår kommun, Bjurholm, har haft en del utbyte med Fara Novarese, bla har vår dotters klass varit där i familj tre veckor mot att vi haft deras elever här i tre veckor. Den lilla ängeln i bakgrunden köpte jag till barnen när jag var och marknadsförde Umeåregionen på en turistmässa i Leipzig, Tyskland, för tre år sedan. Tycker det är roligt med julpynt som reseminnen och barnen har nästan alltid fått nån liten julgransdekoration när jag kommit hem, lagom stort i resväskan ;)

Hann även med ett pass med yoga men det är då inte alls lika roligt ensam som när vi varit i Orrböle, ser fram emot  när vi börjar om med yogan i februari!

Ja, det var min söndag och idag är det första dagen på en ny vecka med nya möjligheter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar